Bahasa Melayu Tahun 1
Kemahiran mendengar dan bertutur
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
1.1.2 Mendengar, mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.
Aktiviti
- Murid diminta menonton klip video "Lagu Kanak kanak : Bunyi-bunyi Haiwan"
- Murid diminta mendengar, mengecam dan mengajuk bunyi binatang yang ada dalam klip video yang ditayangkan
Bahasa Melayu Tahun 1
Kemahiran mendengar dan bertutur
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
1.1.2 Mendengar, mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.
Aktiviti
- Murid diminta mendengar audio "bunyi haiwan"
- Murid diminta mendengar, mengecam dan mengajuk bunyi binatang yang didengar
klik sini untuk dengar
Bahasa Melayu Tahun 1
Kemahiran membaca
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
2.3.1 Membaca kuat ayat tunggal dengan lancar, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
Aktiviti
- Murid diminta membaca dialong dalam gambar yang dipapar dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.
- Murid diminta melakonkan semula situasi yang dipaparkan dalam gambar.
Saya telah membuat
rakaman video yang tertajuk “sebut kata nama”. Aktiviti yang sesuai dijalankan
adalah aktiviti menyebut kata nama yand didengar dalam klip video tersebut.
Klip video ini dihasilkan atas kerjasama guru-guru pelatih bahasa Melayu GSTT.
BBM ni juga sesuai dengan kemahiran mendengar, mengecam dan menyebut bagi tahun
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur
Standard Kandungan
Standard Pembelajaran
1.1.2 Mendengar, mengecam dan mengajuk pelbagai bunyi dalam persekitaran yang didengar dengan betul.
Aktiviti
- Murid diminta menonton klip video "Bunyi Haiwan.wmv"
- Murid diminta mendengar, mengecam dan mengajuk bunyi binatang yang ada dalam klip video yang ditayangkan
untuk rakaman audio pula saya telah merakam lagu
kacang. “Lagu kacang.mp3” telah diedit menggunakan program audacity yang telah
dirakam menggunakan telefon bimbit daripada cerita Melayu yang sedang
ditayangkan di kaca televisyen. Rakaman audio bertajuk “lagu kacang.mp3” pula
lebih kepada kemahiran mendengar, mengecam dan memberi respon dengan betul. Aktiviti
ini masih lagi dalam kemahiran mendengar dan bertutur dan bertujuan untuk
mengenal pasti tahap pendengaran dan pemahaman murid terhadap perkataan, frasa
dan ayat yang didengar. Aktiviti soal jawab kefahaman dan imlak boleh
dijalankan menggunakan rakaman audio ini.
kadangkala gambar latar boleh mengganggu proses membaca.
ReplyDelete