Alat pengarangan
merupakan alat bertanggungjawab untuk menggabungkan data supaya ia dapat
dipersembahkan untuk pembelajaran, latihan mahupun untuk hiburan.
Pengarangan atau (authoring) merujuk kepada pengaturcaraan yang
dibuat oleh bukan pengaturcara (programming by non-programmers). Alat
pengarangan merujuk kepada perisian yang akan digunakan. Selain itu, juaga
alat pegarang ini merupakan satu alat yang digunakan untuk mengarang atau
menghasilkan sesuatu karangan.
Jenis-jenis alat pengarangan
i) Perisian Alat
pengarangan
ii) Linkway
iii) Language Plus
iv) Scala
v) Toolbook
vi) Authorware
vii) ComIL
ii) Linkway
iii) Language Plus
iv) Scala
v) Toolbook
vi) Authorware
vii) ComIL
Aplikasi penyuntingan bahan Bahasa Melayu
dengan menggunakan alat pengarangan.
i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data
i. Mengumpul maklumat atau bahan dari internet
ii. Masukkan maklumat dalam alat pengarangan
iii. Memulakan semakan maklumat dan bahan dari internet
iv. Memadam maklumat yang tidak berkaitan.
v. Simpan data
Perspektif Alat Pengarangan
1. ALATAN (TOOLS)
Pakej perisian yang mengarang produk
multimedia.
Termasuk pengaturcaraan (C++) dan
perisian grafik (Photoshop).
2. PRODUK (ATAU APLIKASI)
Hasil dari gabungan kandungan/prosidur
dengan menggunakan alat pengarangan.
3. PEMBANGUN
Pengaturcara (programmer), pengarang
(author) multimedia dan pereka (designer) produk multimedia.
4. PENGGUNA
Pelanggan yang menggunakan produk
multimedia.
Aplikasi Penyuntingan Bahan Bahasa Melayu
dengan Menggunakan Alat Pengarangan
Bahan ini boleh mengikuti
langkah-langkah penyuntingan bahan. Antara langkah-langkah berikut
tersebut ialah :
(i) Mengumpul bahan dari Internet
(ii) Memasukkan maklumat dalam alat
pengarangan
(iii) Memulakan semakan
(iv) Memadam maklumat tidak
berkaitan
(v) Simpan maklumat atas talian
Jenis-jenis Alat Pengarangan
i) Adobe Flash Player
ii) Mocrosft Office Word
iii) Blogger
iv) COMIL
Kriteria Pemilihan Alatan
·
FUNGSI
1.
Pemahaman yang lengkap bagaimana produk akan terhasil, selalunya
bergantung kepada padangan dari pengguna.
·
KANDUNGAN
1.
Format, bilangan atau jenis data yang akan digunakan di dalam
produk tersebut.
·
PERKAKASAN
1.
Platform perkakasan yang dijangka untuk ‘run’ produk.
2.
Ia juga meliputi keperluan paparan dan juga kemudahan audio dan
video.
·
PERISIAN
1. Keperluan perisian seperti system pengendalian (operating system)
ataupun antaramuka dengan perisian lain seperti pangkalan data.
·
PERSEMBAHAN
1.
Kelajuan dan keberkesanan yang dijangka semasa menggunakan produk.
2. Selalunya memerlukan ruang storan yang besar kerana menyimpan data
yang terdiri dari pelbagai media.
·
ANTARA MUKA PENGGUNA
1.
‘screen layout’, persembahan data, kedudukan kawalan dan visual
kepada pengguna.
2.
Anataramuka pengguna bergantung kepada kebolehan pengguna itu
sendiri.
3.
Jadi, pembangun perlu tahu setakat mana pengetahuan atau kemahiran
pengguna.
4.
Jika pengguna kurang mempunyai pengetahuna komputer, antaramuka
mestilah mudah dan ringkas.
·
PANGKALAN DATA
1.
Pembangun perlu tentukan samada produk memerlukan pangkalan data
atau tidak.
2.
Ini selalu bergantung kepada bilangan data yang perlu disimpan di
dalam produk.
·
‘MAINTENANCE AND UPDATE’
1.
Kebanyakan produk multimedia sentiasa berubah dan dikemaskini
kandunganya.
2.
Maka ia memerlukan sokongan sepanjang masa supaya pengguna tidak
bertukar ke produk yang lain.
Google docs merangkumi:
Adobe Flash Player
Perisian yang memaparkan animasi dan filem dengan menggunakan atur cara komputer seperti pelayar web. Flash Player ialah pemain multimedia dan aplikasi ciptaan Macromedia, kini dibangunkan dan diedarkan oleh Adobe setelah membeli Macromedia. Flash Player menjalankan fail-fail SWF yang boleh direka dengan menggunakan alat pengarangan Adobe Flash rekaan Adobe Flex, atau mana-mana alat Macromedia yang lain dan pihak ketiga.
Nama Adobe Flash, atau sekadar Flash, merujuk kepada program pengarangan multimedia tersebut ataupun Adobe Flash Player edaran Adobe yang menggunakan grafik vektor dan raster, bahasa peenskripan tersendiri iaitu ActionScript dan penstriman video dan audio dwiarah. Sebenarnya, Adobe Flash hanya memaksudkan sekitaran pengarangan manakala Flash Player ialah mesin maya yang digunakan untuk menjalankan fail Flash, namun erti-erti tersebut sering dicampuradukkan dalam bahasa percakapan. Oleh itu, nama "Flash" boleh memaksudkan sekitaran pengarangannya, pemainnya atau fail-fail aplikasinya.
Pada awalnya, Flash Player direka untuk memaparkan animasi vektor dua dimensi yang ringkas, tetapi kini sesuai untuk mereka aplikasi Internet kaya dan menstrimkan video dan audio. Flash Player menggunakan grafik vektor untuk meminimumkan saiz fail serta menghasilkan fail yang menjimatkan lebar jalur dan masa pemuatan. Flash ialah format yang sering digunakan untuk permainan, animasi, dan GUI yang dibenamkan dalam laman web.
COMIL
Bagi sekolah-sekolah di Malaysia alat pengarangan yang dicadangkan digunakan adalah alat pengarangan yang dibangunkan oleh MIMOS Bhd iaitu ComIL. Untuk mempelajari alat pengarangan ini, pihak MIMOS telah menyediakan tutorial ComIL yang boleh didapati di www.comil.com.my . Comil merupakan satu inovasi daripada MIMOS Berhad yang dibangunkan oleh pakar tempatan (MIMOS, tanpa tarikh). Ini bermakna ComIL merupakan pilihan terbaik untuk senario tempatan.
Comil Intan ialah sebuah alat pengarangan multimedia yang pertama menggunakan antara muka Bahasa Melayu (MIMOS, tanpa tarikh). Ia adalah versi terbaru selepas Comil Zamrud. Menurut mereka, alat pengarangan ini amat menarik kerana ia boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja. ComIL boleh difahami dan digunakan oleh pelajar-pelajar sekolah rendah sehinggalah orang-orang dewasa. Ia juga mampu memenuhi keperluan pembangun multimedia profesional.
Alat pengarangan ComIL ini menawarkan pelbagai kemudahan kepada penggunanya untuk membina satu perisian multimedia yang interaktif. Melalui alat ini, guru-guru dan pelajar-pelajar boleh mencipta pelbagai bahan pengajaran dan persembahan multimedia dengan menggabungkan teks, grafik, video, animasi dan kesan bunyi yang menarik.Konsep belajar dari komputer dilaksanakan sekarang apabila menggunakan perisian ComIL ini untuk membina kemahiran-kemahiran tertentu. Di sini pelajar akan belajar menggunakan Comil dari laman web ComIL (guru) yang telah menyediakan satu modul yang lengkap untuk memperkenalkan ComIL. Selain dari menggunakan tutorial dari laman web tersebut, guru-guru boleh menggunakan buku panduan yang dibekalkan oleh pihak MIMOS apabila perisian ComIL dibeli dari mereka sebagai bahan bantu mengajar.
Kekuatan Alat Pengarangan COMIL
docs.google.com/
Karangan yang telah dihasilkan boleh disimpan secara atas talian. Hal ini memudahkan murid untuk menyambung kerja pada bila-bila masa.
Karangan yang telah dihasilkan boleh disimpan secara atas talian. Hal ini memudahkan murid untuk menyambung kerja pada bila-bila masa.
Google docs merangkumi:
Adobe Flash Player
Perisian yang memaparkan animasi dan filem dengan menggunakan atur cara komputer seperti pelayar web. Flash Player ialah pemain multimedia dan aplikasi ciptaan Macromedia, kini dibangunkan dan diedarkan oleh Adobe setelah membeli Macromedia. Flash Player menjalankan fail-fail SWF yang boleh direka dengan menggunakan alat pengarangan Adobe Flash rekaan Adobe Flex, atau mana-mana alat Macromedia yang lain dan pihak ketiga.
Nama Adobe Flash, atau sekadar Flash, merujuk kepada program pengarangan multimedia tersebut ataupun Adobe Flash Player edaran Adobe yang menggunakan grafik vektor dan raster, bahasa peenskripan tersendiri iaitu ActionScript dan penstriman video dan audio dwiarah. Sebenarnya, Adobe Flash hanya memaksudkan sekitaran pengarangan manakala Flash Player ialah mesin maya yang digunakan untuk menjalankan fail Flash, namun erti-erti tersebut sering dicampuradukkan dalam bahasa percakapan. Oleh itu, nama "Flash" boleh memaksudkan sekitaran pengarangannya, pemainnya atau fail-fail aplikasinya.
Flash Player menyokong bahasa
penskripan tersirat bernama ActionScript (AS) yang berasaskan ECMAScript.
Semenjak diperkenalkan sebagai sintaks skrip tanpa pemboleh ubah, ActionScript
telah berkembang maju untuk menyokong kod berorientasi objek, hinggakan
keupayaannya boleh dibandingkan dengan JavaScript (satu lagi bahasa penskripan
berasaskan ECMAScript).
Pada awalnya, Flash Player direka untuk memaparkan animasi vektor dua dimensi yang ringkas, tetapi kini sesuai untuk mereka aplikasi Internet kaya dan menstrimkan video dan audio. Flash Player menggunakan grafik vektor untuk meminimumkan saiz fail serta menghasilkan fail yang menjimatkan lebar jalur dan masa pemuatan. Flash ialah format yang sering digunakan untuk permainan, animasi, dan GUI yang dibenamkan dalam laman web.
COMIL
Bagi sekolah-sekolah di Malaysia alat pengarangan yang dicadangkan digunakan adalah alat pengarangan yang dibangunkan oleh MIMOS Bhd iaitu ComIL. Untuk mempelajari alat pengarangan ini, pihak MIMOS telah menyediakan tutorial ComIL yang boleh didapati di www.comil.com.my . Comil merupakan satu inovasi daripada MIMOS Berhad yang dibangunkan oleh pakar tempatan (MIMOS, tanpa tarikh). Ini bermakna ComIL merupakan pilihan terbaik untuk senario tempatan.
Comil Intan ialah sebuah alat pengarangan multimedia yang pertama menggunakan antara muka Bahasa Melayu (MIMOS, tanpa tarikh). Ia adalah versi terbaru selepas Comil Zamrud. Menurut mereka, alat pengarangan ini amat menarik kerana ia boleh dipelajari oleh sesiapa sahaja. ComIL boleh difahami dan digunakan oleh pelajar-pelajar sekolah rendah sehinggalah orang-orang dewasa. Ia juga mampu memenuhi keperluan pembangun multimedia profesional.
Alat pengarangan ComIL ini menawarkan pelbagai kemudahan kepada penggunanya untuk membina satu perisian multimedia yang interaktif. Melalui alat ini, guru-guru dan pelajar-pelajar boleh mencipta pelbagai bahan pengajaran dan persembahan multimedia dengan menggabungkan teks, grafik, video, animasi dan kesan bunyi yang menarik.Konsep belajar dari komputer dilaksanakan sekarang apabila menggunakan perisian ComIL ini untuk membina kemahiran-kemahiran tertentu. Di sini pelajar akan belajar menggunakan Comil dari laman web ComIL (guru) yang telah menyediakan satu modul yang lengkap untuk memperkenalkan ComIL. Selain dari menggunakan tutorial dari laman web tersebut, guru-guru boleh menggunakan buku panduan yang dibekalkan oleh pihak MIMOS apabila perisian ComIL dibeli dari mereka sebagai bahan bantu mengajar.
Kekuatan Alat Pengarangan COMIL
1.
Penggunaan Bahasa Melayu yang mudah memberikan kefahaman yang jelas
kepada pelajar untuk memahami arahan-arahan yang diberi.
2.
Suasana pembelajaran yang bermakna dan relevan dengan senario
tempatan dapat dihasilkan.
3.
Pendekatan penerangan yang digunakan memudahkan pelajar mengikuti
proses memahami sistem ComIL
4.
Kemas dari segi susunan nombor yang teratur, serta peraturan arahan
yang berkesinambungan dari satu fungsi ke fungsi yang lain.
5.
Mempunyai bahagian pengenalan yang menerangkan definasi perisian
kursus
CARA-CARA MENGGUNAKAN ALAT PENGARANGAN DALAM MENCAPAI KEMAHIRAN
BAHASA (*dengan menggunakan Power Point)
No comments:
Post a Comment